Når den nyfødte kommer hjem

Det er nu, nybagte forældre indser, at deres liv er forandret for altid. Læs, hvordan du klarer de spændende, men også overvældende, første 48 timer derhjemme med din nyfødte

Bringing your baby home: the first 48 hours

Afhængigt af, hvordan fødslen er gået, hvordan dit barn har det, og hvor du bor, tager du måske hjem fra hospitalet med barnet inden for et par timer eller måske først efter nogle dage. Hvis du har haft en ukompliceret hjemmefødsel, ligger du sikkert trygt og godt i sengen allerede. Men uanset hvor mange timer du har gået til fødselsforberedelse eller hvor mange bøger om at være forælder, du har læst, så vil mange nybagte forældre opleve at sidde med en nyfødt i favnen og bare spørge sig selv: "Hvad i alverden gør vi nu?" Det er helt normalt – der er en masse, man skal vænne sig til. Giv dig tid, vær god mod dig selv, og vær aldrig bange for at bede om hjælp.

Får vi støtte derhjemme?

En læge eller jordemor, en ammerådgiver eller en sundhedsplejerske bør efter fødslen have kontrolleret, at dit barn får rigtigt fat, så du er sikker på at få en god start på amningen. Selvom du har fået at vide, at barnet ikke har problemer med at få fat, anbefales det, at du og barnet bliver kontrolleret igen, hvis du er bekymret.

Sørg for at få en aftale med sundhedsplejersken om kontrol af vægten inden for et par dage efter fødslen. Afhængigt af hvor du bor, befinder du dig måske stadigvæk på hospitalet, eller måske besøger en sundhedsplejerske dig derhjemme. Nyfødte kan tabe op til 10 % af fødselsvægten i løbet af de første par dage, men de bør begynde at tage på igen omkring dag fem eller seks, og når de når dag 10-14, bør de være tilbage på fødselsvægten. Hvis dit barn ikke følger det mønster, bør du spørge en læge om råd. 

"Jeg opdagede først efter et par dage, at min førstefødte havde stramt tungebånd. På hospitalet havde jeg fået at vide, at han fik godt fat, og det gjorde ikke ondt at amme, så vi fandt først ud af det, da vi opdagede, at han ikke tog på i vægt. Han fik tungebåndet klippet, og bagefter gik alt fint," husker Emma, mor til én, Australien.

Hvordan kan jeg forberede mig på amningen derhjemme?

Det ideelle er, at du har alting klar til den første dag derhjemme sammen med den nyfødte – lige fra bleer og bløde klude til behagelige puder, brystvortecreme, ammeindlæg og sunde snacks og drikkevarer til dig selv. Find et hyggeligt og praktisk sted derhjemme til amningen. Du kommer sandsynligvis til at opholde dig der temmelig mange timer.

"Min sofa var for lav for mig at sidde i efter kejsersnittet, så vi bestilte i al hast nogle tæpper online," fortæller Alex, mor til én, Storbritannien. "Jeg lavede også to 'ammestationer' – den ene ved sofaen og den anden ved min seng – med de vigtigste ting såsom sunde snacks, vand, telefonoplader, læbebalsam, gammeldags stofbleer ... og fjernbetjeningen. Og ingen andre havde lov til at flytte noget af det så meget som en millimeter!"

Hvordan skal jeg passe min nyfødte?

Nyfødte er ret ukomplicerede væsner. Hvis bare de får mad, har det behageligt og bliver trøstet, så får de sikkert masser af den allermest værdifulde vare: søvn!

Faktisk kan din nyfødte være meget søvnig i de første 24 timer. Sædvanligvis begynder barnet at vågne op og vil have mad noget oftere dagen efter, og efterhånden som din brystmælk løber til (normalt 2-4 dage efter fødslen). Brug den første tid på at hvile dig og vænne dig til alt det nye. Sørg for at have dit nyfødte barn tæt på dig både dag og nat, så det føler sig trygt – enten i en moseskurv, en vugge ved siden af sengen eller i en babyslynge, hvis du er oppe og går rundt.

Det er meget naturligt, at dit barn gerne vil være i din favn – i de seneste ni måneder har det ikke kendt til andet end dig, og det kan være overvældende at være kommet ud i den store verden. Når barnet bliver holdt og blidt vugget af dig, din partner eller en anden varm og sikker person, vil det føles trygt og beroligende. Prøv så vidt muligt bare at lade dig flyde med – den her fase går hurtigt over, efterhånden som barnet vokser og lærer at være alene i længere perioder.

Den tætte kontakt hud mod hud frigiver også et stærkt hormon, der kaldes oxytocin, hos jer begge to. Det frigives også, når du er i nærheden af dit barn, ser på det, hører det græde, eller endda hvis du bare tænker på det. Dette fantastiske hormon hjælper dig med at skabe et stærkt bånd mellem mor og barn, der vil vare ved hele livet. Det hjælper også med at få din brystmælk til at løbe, når du ammer eller pumper ud, så jo tættere du er på dit barn, jo nemmere bør det være at få gang i din mælkeproduktion og komme godt i gang med amningen.

Du kan ikke "forkæle" en nyfødt eller skabe "dårlige vaner" på det her tidlige stadie – så hvis velmenende familiemedlemmer antyder, at du gør det, bør du bare overhøre dem. Lad også være med at forsøge at få din nyfødte til at følge en fast ammeplan. Barnet er for lille, og mange børn følger alligevel aldrig en fast rutine. Sørg i stedet for at amme, når dit barn viser tegn på at være sulten, såsom ved at bevæge munden eller lave suttebevægelser. Det vil bidrage til at få godt gang i din mælkeproduktion. Du kan også bruge en app, for eksempel MyMedela, til at holde styr på amningerne og på bleskiftene.

Hold øje med tegn på, at dit barn får nok brystmælk: De vigtigste tegn er mængden af afføring og urin. På dag ét bør barnet levere én eller flere bleer med sort og klæbrig afføring, der kaldes mekonium, plus en enkelt våd ble. På dag to kan du forvente to eller flere bleer med mørk, grøn-brun afføring, der gradvist bliver mindre klæbrig, og to våde bleer. Hvis dit barn ikke følger det mønster, bør du kontakte din læge eller sundhedsplejersken.

Hvad har jeg selv brug for?

Din krop har brug for hvile og tid til at hele, også efter en ukompliceret fødsel. Overlad bleskift, madlavning og pasning af eventuelle ældre børn til din partner eller familiemedlemmer i så høj grad, det er muligt – eller betal dig til hjælp, hvis du har råd til det. Gem din energi til de travle uger, der ligger foran dig, og koncentrer dig bare om at få en tæt tilknytning til dit barn og om at opbygge din mælkeproduktion. Alt andet kan vente.

"Klar indkøbene online, lad andre lave noget at drikke til dig, og spis rigeligt og ofte, så du holder energien oppe," siger Gillian, mor til én, Storbritannien. "Jeg oplevede den første uge som den rene lykke, men jeg var ikke helt forberedt på, at den næste tid blev så intens. Man har virkelig brug for at få hvilet ud."

Der er heller ingen grund til at have huset fuldt af gæster – sørg for kun at invitere gæster, der tager noget nyttigt med, eller som støtter dig. "Hvis du kan, så reservér den her helt specielle tid til kun dig, din partner og barnet," foreslår Kerry-Lynne, mor til to, Storbritannien. "I begyndelsen følte jeg mig ret genert, hvis jeg skulle amme, når der var gæster, og så blev det svært at slappe af og få min baby til at tage rigtigt fat."

Hvordan kan min partner hjælpe de første dage af amningen?

Selvom du som mor af indlysende grunde har den vigtigste rolle i forhold til amningen, så er der masser af ting, din partner og andre familiemedlemmer kan gøre for at støtte dig og skabe et tæt bånd til barnet. Det kan for eksempel være at trøste og berolige det med hud mod hud-kontakt eller ved at bære det i en babyslynge.

De kan også være "dørvogtere", som sørger for at holde antallet af besøg nede på et minimum, så du får mulighed for at hvile ud. Masser af nybagte mødre siger, at de ikke kan sove om dagen, men med lidt øvelse og lidt hjælp fra din partner kan du lære at tage en kort, forfriskende lur. Sørg for, at soveværelset er mørkt og roligt, og fjern alle digitale skærme og mobiltelefoner. Selvom du kun lige lægger dig ned i 20 minutter for at få lidt ro uden at blive forstyrret, mens din partner tager sig af barnet, så er det værdifuld hvile for din krop. Når du har øvet dig et par gange, bør du kunne slappe af og ende med at falde i søvn.

"Jeg var ikke kommet igennem de første dage uden min mand," siger Kate, mor til to, Storbritannien. "Med begge vores børn stod han op for at række mig babyen, hver gang jeg skulle amme. Han tog sig af bleskift, og det var også tit ham, der puttede dem igen bagefter. Hvis en af pigerne eller begge to var rastløse tidligt på morgenen, tog han hende med nedenunder, så han kunne sidde og putte med hende."

Støtte af den type har vist sig at have en positiv effekt på amningen – en undersøgelse viste, at førstefødende, som angav, at de havde fået støtte af deres partner i forbindelse med amningen i den første tid lige efter fødslen, havde større chance for at komme godt i gang med amningen og ammede i længere tid.1

Hvorfor føler jeg mig så ked af det?

Det er ikke usædvanligt, at mødre føler sig alene og hjælpeløse, når de lige er kommet hjem. Vær ikke bange for at kontakte nogen, du kender, din egen læge eller sundhedsplejersken. I den første uge efter fødslen føler mange mødre sig følelsesladede, har let til tårer eller er irritable, når de oplever det, man også kalder "baby blues", som skyldes bølgen af hormoner, når mælken løber til.2 Det er helt normalt, og det varer sædvanligvis kun et par dage. Men hvis de mange følelser ikke forsvinder igen efter to uger, eller hvis du føler dig stadigt mere ked af det og fortvivlet, skal du kontakte din læge eller en anden sundhedsfaglig person.

"Det var en meget følelsesladet tid, og jeg var taknemmelig for, at en veninde advarede mig om, at specielt dag tre kan føles ekstra svær at komme igennem," fortæller Mariah, mor til én, Canada. "Det er helt normalt, at den her periode føles virkelig hård."

Hvorfor kommer amningen ikke helt af sig selv?

Du tænker måske, at noget så naturligt og vigtigt som amning bare kommer nemt og helt af sig selv – men det tager faktisk tid at blive god til det. Præcis ligesom når du skal lære at køre bil eller lære alle mulige andre ting, så kræver amning øvelse, og det er normalt at have gode dage og dårlige dage. Det kommer som et chok for mange nybagte mødre:  "Jeg troede, at jeg bare skulle holde babyen hen mod brystet, og så ville resten gå af sig selv, men der tog jeg fejl," fortæller Joanne, mor til én, Storbritannien. "Jeg snakkede med nogle venner om det og fandt ud af, at mange tror det samme, men at ingen rigtigt nævner det."

En undersøgelse af mødre i USA nåede frem til, at 92 % oplevede problemer med amningen inden dag tre, 3 så hvis det sker for dig, skal du bare tage det roligt – tag en dyb indånding, og søg råd. Sørg for at lave en liste med telefonnumre på forskellige ammerådgivere eller en sundhedsplejerske. Notér også gerne støttegrupper eller nyttige websteder ned, så du har dem klar, hvis du får brug for dem, når barnet er kommet.

"Hvis du kan, er det en god idé at tilmelde dig en lokal mødregruppe eller lignende, f.eks. La Leche League, hvis det findes i dit område, for at få tips og gode råd og for at være en del af et fællesskab," foreslår Jane, mor til to, USA.

Michelle, mor til én, Australien, har dette råd: "Få så meget hjælp og så mange gode råd som muligt fra folk, der ved, hvad de taler om. Men forsøg at undgå mennesker, der måske kan gøre dig forvirret, i de første 48 timer."

Og sidst, men ikke mindst: Lad være med at lade dig friste til at give dit barn en flaske med modermælkserstatning, fordi et "hjælpsomt" familiemedlem påstår, at det kan få barnet til at falde til ro, så du kan få hvilet dig – eller fordi du er bange for, at du ikke har brystmælk nok. Den bedste metode til at få gang i amningen er, at du selv giver barnet mad hver gang. Det er naturligt, at børn gerne vil have mad meget ofte den første tid, og din baby viser måske tegn på sult allerede 45 minutter efter, det er blevet ammet, men det bidrager til at opbygge din mælkeproduktion.

"De første 48 timer er hårde – for der har I begge to travlt med at lære," påpeger Ruth, mor til én, Storbritannien. "Så bed om al den hjælp, du kan, spis et par småkager, slap af, og vær god mod dig selv."

Kildehenvisninger